Przedszkola Miejskiego nr 1 w
Miastku-projekt
Podstawa prawna:
Ø
Rozporządzenie
Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru
pedagogicznego Dz. U. z 2009. Nr 168 poz.1324 ze zm.)
Ø
Konwencja
o prawach dziecka przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych (Dz.
U. z 1991r. Nr 120 poz.526 ze zm.)
Ø
Rozporządzenie
MEN z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie udzielania i organizacji pomocy
psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach
Koncepcja pracy ukierunkowana jest na rozwój intelektualny dzieci, w tym
na osiąganie sukcesów w różnych dziedzinach oraz przyswajanie zasad dobrego
wychowania, aby kształcenie na kolejnym etapie edukacji prowadziło do osiągnięcia
pełnego zadowolenia i sukcesów wychowanków.
1.MIsja przedszkola
Przedszkole zapewnia dzieciom opiekę, dba o ich bezpieczeństwo
psychiczne i fizyczne. Rozpoznaje i zaspakaja potrzeby oraz rozwija
indywidualne możliwości i talenty. Tworzy warunki do nabywania przez dzieci
wiadomości i umiejętności, których celem jest osiągnięcie przez wychowanków
stanu gotowości do dopięcia nauki w szkole podstawowej. Placówka buduje
środowisko społeczne dziecka, kształtuje jego postawy moralne oraz uczy
odróżniania dobra od zła. Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji o
prawach dziecka. Wspiera działania wychowawcze rodziców. Promuje zachowania
przyjazne przyrodzie, a także buduje poczucie przynależności regionalnej i narodowej.
Nasze hasło to: „Dzieci są podróżnikami
odkrywającymi nieznane kontynenty.
Każdy dzień jest nową przygodą”.
Każdy dzień jest nową przygodą”.
2.Wizja
Przedszkola
ORGANIZACJA ORAZ ZASOBY RZECZOWE I OSOBOWE PRZEDSZKOLA
Przedszkole Miejskie
nr 1 w Miastku zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje
pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: logopedę,pedagoga, specjalistę w zakresie
gimnastyki korekcyjnej, lektorów języka angielskiego. W celu tworzenia nowych
perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających
się problemów powołano zespoły zadaniowe ds.:
statutu, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania.
Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji
dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez
uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki
dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i
kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy.
Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji
przyrodniczych.
CELE
OGÓLNE
Ø
Przedszkole
tworzy procesy indywidualnego wspomagania rozwoju i edukacji odpowiednio do
potrzeb i możliwości dziecka.
Ø
Dziecko
jest aktywne i twórcze w nabywaniu wiadomości, umiejętności i postaw w zakresie
w zakresie podstawy programowej.
Ø
Procesy
zachodzące w przedszkolu zapewniają rozwój jego podmiotów.
Ø
Przedszkole
jest integralnym elementem środowiska, w którym działa, współpracuje z nim na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
Ø
Zarządzanie
przedszkolem zapewnia jego sprawne funkcjonowanie i jest zgodne z
obowiązującymi przepisami prawa, polityki oświatowej państwa i przyjętą
koncepcją rozwoju.
Ø
Przedszkole
monitoruje i doskonali efekty swojej pracy.
Procesy
wspomagania rozwoju i edukacji
Przedszkole przygotowuje
dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspiera indywidualny potencjał każdego
wychowanka. Respektuje pięć najistotniejszych zasad wychowania przedszkolnego:
·
zasadę zaspakajania potrzeb dziecka,
·
zasadę aktywności,
·
zasadę indywidualizacji,
·
zasadę organizowania życia społecznego,
·
zasadę integracji (jednolity proces wychowania i edukacji)
Przedszkole dba o
rozwój intelektualny dziecka, kształcenie procesów poznawczych i doskonalenie
kompetencji komunikowania się .Dzieci nabywają wiedzę poprzez przyswajanie oraz
aktywne poszukiwanie i odkrywanie, w tym korzystanie z dostępnych źródeł
wiedzy. Przedszkole promuje zdrowie oraz podstawy przyjazne przyrodzie. Dzieci
wdrażane są do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu.
Obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw. Uczą się korzystać z
jej zasobów dla własnego zdrowia i zaspokojenia potrzeb w racjonalny i
bezpieczny sposób.
Przedszkole
szczególną uwagę przywiązuje do upowszechniania
zasad kultury osobistej. Umożliwia dziecku adaptację społeczna i poszerzenie kontaktów w otoczeniu. Udział w
ustalaniu , a w konsekwencji w respektowaniu praw i obowiązków sprzyja dojrzewaniu społeczno – moralnemu. Dzieci
uczą się współdziałania i mają możliwość docenić wartość wspólnego dzieła.
Uznajemy, że rozwój człowieka to nie tyko zmiany człowieka jakościowe w tym,
czego się uczy, lecz w tym jakim się staje. Głównym motorem i siłą naszych
działań są wartości, dlatego przedszkole prowadzi oparty na nich planowy proces
wychowawczy. Dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje
także: piękno, prawdę , miłość, przyjaźń , współdziałanie, odpowiedzialność
,szacunek, tolerancję, zdrowie , przyrodę, ojczyznę. Szczególne miejsce w pracy
przedszkola zajmuje kształtowanie tożsamości dziecka oparte na tradycjach rodzinnych oraz kulturze
regionalnej, a także historii narodu. Do istotnych działań przedszkola należy
poznawanie kultury regionu i kraju z jednoczesnym otwarcie na kultury innych
narodów i grup społecznych, a także zaangażowanie się w sprawy najbliższego
środowiska, którego jesteśmy częścią.
KATALOG METOD STOSOWANYCH W
PRZEDSZKOLU
Stosowane
metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy
i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
Są to metody oparte na
metodyce wychowania przedszkolnego:
1.
Metody czynne:
-
metoda samodzielnych doświadczeń,
-
metoda kierowania własną działalnością dziecka,
-
metoda zadań stawianych dziecku,
-
metoda ćwiczeń utrwalających.
1.
Metody oglądowe:
-
obserwacja i pokaz,
-
osobisty przykład nauczyciela,
-
udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne,
ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
1.
Metody słowne:
-
rozmowy,
-
opowiadania,
-
zagadki,
-
objaśnienia i instrukcje,
-
sposoby społecznego porozumiewania się,
-
metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę
pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
-
metoda glottodydaktyki Bronisława Rocławskiego,
-
metoda odimienna I.Majchrzak
-
metoda kinezjologii
edukacyjnej pierwszego i drugiego stopnia-
gimna styka
mózgu wg dr P. Demisona
-
pedagogika zabawy „Klanza”,
-
twórcze metody aktywności ruchowej: K. Orffa, R. Labana, Kniessów,
-
„Ruch rozwijający” według Weroniki Sherborne,
-
metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E.
Zielińskiej,
-
aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
-
techniki relaksacyjne,
-
na zajęciach języka angielskiego wzorowanie się na metodzie Helen
Doron,
metoda naturalna,
komunikacyjna, dramy.
WSPÓŁDZIAŁANIE ZE
ŚRODOWISKIEM LOKALNYM I RODZICAMI
W naszym Przedszkolu
podtrzymywana jest tradycja organizowania imprez
o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej.
o charakterze otwartym dla społeczności lokalnej.
Placówka systematycznie
współpracuje z Poradnią Psychologiczno - Pedagogiczną, Szkołą Muzyczną I st., Szkołą Podstawową Nr 1
i Nr 2, MGOK, Policją, Strażą Pożarną,
Nadleśnictwem Miastko, Koło Łowieckie Żuraw Dretyń, PSS Miastko, Poczta, Brama
Kaszubskiego Pierścienia, Biblioteką Publiczną oraz władzami samorządowymi.
Jednym ze sposobów współpracy
jest włączanie się w organizowane na terenie miasta przedsięwzięcia kulturalne,
oraz udział w niektórych konkursach, imprezach o charakterze lokalnym i ogólnokrajowym.
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami w zakresie budowania
i realizacji koncepcji swojej pracy. Wspiera rodziców w wychowaniu dzieci. W
trosce o jednolite oddziaływanie nauczyciele:
Ø
systematycznie informują rodziców o zadaniach wychowawczych i
kształcących realizowanych w przedszkolu,
Ø
zapoznają rodziców z podstawą programową wychowania przedszkolnego
i włączają ich do kształtowania u dziecka określonych w niej wiadomości i
umiejętności,
Ø
informują rodziców o sukcesach i kłopotach ich dzieci, a także
włączają ich do wspierania osiągnięć rozwojowych dzieci i łagodzenia trudności
na jakie natrafiają,
Ø
prowadzą edukację prozdrowotną i promocję zdrowia,
Ø
zachęcają rodziców do
współdecydowania w sprawach przedszkola i wspólnie z nimi organizują
wydarzenia, w których biorą udział dzieci.
W miarę możliwości przedszkole udziela rodzicom pomocy
psychologiczno-pedagogicznej. Obejmuje ona m.in.:
Ø
rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb
dziecka i umożliwienie ich zaspokojenia,
Ø
rozpoznawanie przyczyn trudności dziecka,
Ø
wspieranie rodziców w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne
dziecka,
Ø
rozwijanie umiejętności wychowawczych rodziców.
Corocznie w przedszkolu opracowywany jest plan współpracy z
rodzicami.
Realizacja zadań ma
następujące formy:
Ø
zebrania ogólne i zebrania grupowe
Ø
zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci
Ø
konsultacje i porady indywidualne
Ø
kącik dla rodziców (informacje ,eksponowanie prac)
Ø
organizacja dni otwartych i zajęć otwartych dla rodziców,
Ø
organizacja szkoleń i warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze
rodziców,
Ø
organizacja uroczystości, koncertów ,konkursów w tym włączanie
rodziców do organizacji imprez przedszkolnych.
W przedszkolu prężnie działa rada rodziców, wspierając działalność
placówki.
TRADYCJE PRZEDSZKOLNE
Przedszkole
ma własne tradycje, co podkreśla jego odrębność i specyfikę. Kalendarz wydarzeń
przedszkolnych i uroczystości pozostaje w ścisłym związku z tradycjami
lokalnymi, narodowymi, a także potrzebami
środowiskowymi.
Placówka ma kalendarz imprez i wydarzeń:
-
Święto
pieczonego ziemniaka,
-
Pasowanie
na przedszkolaka,
-
Dzień
Edukacji Narodowej,
-
akcja
„Sprzątanie świata”,
-
Święto
Drzewa,
-
Wycieczki
do szkółki leśnej,
-
Andrzejki,
-
Mikołajki
-
Jasełka,
-
Bal
karnawałowy,
-
Dzień
Babci i Dziadka,
-
Dzień
Ziemi,
-
Dni otwarte,
-
Dzień
Matki i Ojca,
-
Dzień
Dziecka
- Zakończenie roku przedszkolnego
Przedszkole promuje swoją odrębność i specyfikę przez gazetkę dla
rodziców, stronę internetową www.przedszkolenr1miastko.blogspot.com
SYLWETKA ABSOLWENTA
Absolwent przedszkola:
Ø posiada:
·
motywację do uczenia się i wysiłku intelektualnego,
·
umiejętności uważnego słuchania i logicznego myślenia,
praktycznego korzystania ze zdobytych wiadomości,
·
umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas,
·
umiejętność współpracy w grupie i rozwiązywania konfliktów,
·
umiejętność radzenia sobie z trudnościami ,
·
umiejętność twórczego rozwiązywania zadań,
·
odpowiedni poziom samodzielności,
·
gotowość do podejmowania różnorodnych aktywności,
·
podstawową wiedzę o środowisku społecznym, przyrodniczym i
kulturowym;
Ø przestrzega
·
praw innych ludzi,
·
zasad bezpieczeństwa, higieny, dbałości o zdrowie i sprawność
fizyczną,
·
zasad kultury współżycia, postępowania według ustalonych norm
Ø dostrzega i szanuje
·
potrzeby innych ludzi,
·
odmienne postawy, przekonania , upodobania,
·
symbole narodowe,
·
środowisko naturalne
Ø nie obawia się
·
występować publicznie,
·
dzielić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
·
wykazywać inicjatywy w działaniu,
·
prosić o rade lub pomoc.
System wspierania
rozwoju dziecka
W przedszkolu
zbudowano system ewaluacji rozwoju dziecka. Procedura postępowania obejmuje
m.in. systematyczne obserwacje pedagogiczne służące rozpoznawaniu potrzeb,
możliwości, sytuacji społecznej
podopiecznych, a także ich zainteresowań.
Wspomaganie dzieci to
także badanie gotowości szkolnej i ewentualne budowanie indywidualnych
programów wspomagania i korygowania rozwoju. Wiedzę o dzieciach nauczyciele
wykorzystują do:
·
modyfikacji realizowanych programów,
·
planowania miesięcznego,
·
do konstruowania zajęć (zasada indywidualizacji wymagań),
·
indywidualnego wspomagania dzieci.
W sytuacji
problemów edukacyjnych i wychowawczych lub deficytów przedszkole udziela pomocy
psychologiczno – pedagogicznej w toku bieżącej pracy oraz w miarę potrzeb w
formach specjalistycznych, takich jak np. zajęcia korekcyjno- kompensacyjne,
terapia logopedyczna. Przedszkole monitoruje rozwój dziecka, współpracuje nie
tylko z rodzicami, ale także poradnią psychologiczno- pedagogiczną i innymi
podmiotami wspierającymi dziecko i jego rodzinę.
Oferta zajęć
prowadzonych w przedszkolu zapewnia realizację podstawy programowej, a także
poszerzają ja o nowatorskie rozwiązania programowe i metodyczne. Stosowane
rozwiązania wykraczają poza katalog tradycyjnych metod wychowania
przedszkolnego i obejmują m.in. zabawy badawcze i doświadczenia, metody oparte
na teorii integracji sensorycznej, metody aktywizujące, twórczego myślenia.
Kadra pedagogiczna
przedszkola umożliwia rozwój zainteresowań m.in. artystycznych, czytelniczych,
przyrodniczych, naukowych, dotyczących
tradycji regionu oraz wspomaga rozwój talentów dzieci. Prowadzone zajęcia i
tworzone sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci
PRZEDSZKOLNY ZESTAW PROGRAMÓW
Lp.
|
Tytuł
programu
|
Autor
|
Wydawnictwo
|
Nr
dopuszczenia dyrektora
|
1.
|
„Nasze przedszkole”
|
Małgorzata Kwaśniewska,
Wiesława
Żaba-Żabińska |
MAC edukacja
|
Zarządzenie
nr 6/2010 |
2.
|
„Elementy Glottodydaktyki” – na podstawie programu
B. Rocławskiego |
Renata Pauksztełło
|
Program własny
|
Protokularz RP z dnia 28.08.2014r.
|
4.10.2013
|
Program nauczania religii rzymskokatolickiej „Wędrowanie z
Bogiem ”
|
Teresa Biły, Izabella Czarnecka, Teresa Czarnecka,
|
AZ-0-03-1
|
|
5
|
Program zajęć z gimnastyki korekcyjno -kompensacyjnej
|
Teresa Borowska
|
Program własny
|
Protokularz RP z dnia 28.08.2014
|
5.
|
„Będę przedszkolakiem”
program adaptacyjny
„Zabawa z wyrazami”
z wykorzystaniem Odimiennej Metody I. Majchrzak
|
Katarzyna
Adamecka
|
Program własny
|
Protokularz RP z dnia 28.08.2014r.
|
6.
|
„Bawię się i uczę z komputerem”
„Zabawy z wyrazami”
z wykorzystaniem Odimiennej Metody I. Majchrzak |
Ewa Szyca
|
Projekty edukacyjne
|
Protokularz RP z dnia 28.08.2014r.
|
7.
|
„Program nauczania j. Angielskiego dzieci 4,5 i 6 letnich w
Przedszkolu Nr 1 w Miastku”
„Mogę się nauczyć czytać”
z wykorzystaniem Odimiennej Metody I. Majchrzak
|
Magdalena Zmuda
Trzebiatowska
|
Program własny
|
Protokularz RP z dnia 28.08.2014r.
|
8.
9.
|
„Bajkoterapia z Martynką”
„Będę przedszkolakiem”
program adaptacyjny
„Glottodydaktyka” -
elementy programu B. Rocławskiego
Happy Hearts starter
-3 latki
Happy Hearts I-4-latki
|
Ewa Zając
Wioletta Małkiewicz
|
Projekty edukacyjne
Program j.
angielskiego
|
Protokularz RP z dnia 28.08.2014r.
Protokularz RP z dnia 28.08.2014r.
|
ZARZĄDZANIE PRZEDSZKOLEM
Jednym z warunków zmian zachodzących w edukacji jest podnoszenie
kwalifikacji i kompetencji nauczycieli . Przedszkole zatrudnia kadrę
pedagogiczną posiadającą wysokie kwalifikacje w zakresie wychowania
przedszkolnego, a także w miarę potrzeb
kwalifikacje specjalistyczne m.in. logopedę ,pedagoga. W trosce o skuteczną realizację zadań i celów
wychowania przedszkolnego organizuje wsparcie dla pojedynczych nauczycieli i
rady pedagogicznej. Organizowane są formy inspirujące do rozwoju zawodowego,
nowatorstwa i twórczej aktywności nauczycieli.
W celu demokratycznego i kreatywnego wykonywania zadań i rozwiązywania
pojawiających się problemów oraz doskonalenia pracy przedszkola powoływane są
zespoły zadaniowe: m.in. do spraw promocji , ewaluacji i inne w miarę potrzeb.
Sprawność organizacyjna oparta jest na statucie oraz systemie czytelnych
procedur i regulaminów
Przedszkole systematycznie
zmierza do pełnej realizacji założeń koncepcji, ewentualnie wprowadza
zmiany do niej. Odbywa się to poprzez coroczną analizę jakości pracy oraz budowanie
i realizacje planów pracy na kolejny rok z wykorzystaniem priorytetów
określonych w koncepcji i wniosków ze sprawowanego nadzoru.
PRIORYTETY NA LATA
2014/2015 – 2015/2016
Ø
Promocja zdrowia i świadomości ekologicznej,
Ø
Lepsza organizacja pracy zespołowej,
Ø
Aktualizacja
i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno- pedagogicznej
Zachęcamy rodziców do wspólnego tworzenia koncepcji pracy poprzez przedstawianie propozycji unowocześnienia jej. Wszelkie sugestie proszę wysyłać na maila: ewa-zajac@op.pl do końca marca 2015.
Dziękujemy za zaangażowanie
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz