Pójście dziecka do przedszkola to ważne wydarzenie w życiu rodziny. Nie musi oznaczać rewolucji dezorganizującej dotychczasowy,
dobrze
poukładany świat dziecka. Jest to wydarzenie, które – przy odpowiednim
przygotowaniu – wprowadza nowy porządek i rozpoczyna niezwykle ważny
etap w życiu dziecka i jego rodziców
Jak przygotować dziecko do roli
przedszkolaka?
W polskim systemie edukacji wychowaniem przedszkolnym
objęte są dzieci w wieku 3–6 lat (od września 2015 r. do
5 lat), jednak w szczególnie uzasadnionych przypadkach dy
-
rektor (jeżeli dysponuje wolnymi miejscami) może przyjąć
do przedszkola już 2,5-latka. Ważne jest, aby takie dziecko
było samodzielne w miarę swoich możliwości oraz dobrze
znosiło rozłąkę z rodzicami.
Każde dziecko – bez względu na wiek, w którym rozpocznie
swoją przygodę z przedszkolem – powinno zostać do tego
przygotowane przez rodziców lub opiekunów. Warto zatem
już z dwulatkiem rozpocząć działania, które wpłyną pozy
-tywnie na adaptację dziecka do warunków przedszkolnych.
Oto niektóre z nich:
• przebywanie z dzieckiem w grupie rówieśników lub dzieci
w zbliżonym wieku (place zabaw, kluby dla dzieci, spotkania okolicznościowe itp.);
•zostawianie dziecka pod opieką znanej mu osoby (kogoś
z rodziny, opiekunki), ale nie domownika;
•rozmowy z dzieckiem na temat przedszkola;
•odwiedzenie przedszkola, do którego dziecko będzie chodziło (lub innych przedszkoli);
•czytanie bajek, których bohaterowie chodzą do przedszkola;
•spotkanie z zaprzyjaźnionym dzieckiem, które jest już
przedszkolakiem;
•wybranie przedszkola, które stwarza warunki optymalne
dla naszego dziecka i dla nas;
•wdrażanie dziecka do samodzielności.
Dla dobrego funkcjonowania dziecka w warunkach przedszkolnych bardzo ważne jest wcześniejsze przyzwyczajanie
go do towarzystwa innych dzieci, zwłaszcza jeśli nasz maluch nie ma jeszcze rodzeństwa. Korzystajmy z okazji do
spontanicznych
i zorganizowanych kontaktów z rówieśnikami, podczas których dziecko
nabywa podstawowych umiejętności społecznych – takich jak dzielenie się
zabawkami, oczekiwanie na swoją kolej, wspólna zabawa. Takie kontakty
pozwalają dziecku na zdobycie doświadczeń, które
w
przedszkolu stanowią codzienność. Warto zatem, aby pójście do
przedszkola poprzedzone zostało tego typu treningiem pod okiem bliskiej
osoby, która zapewnia dziecku zaspokojenie potrzeby akceptacji i
poczucia bezpieczeństwa.
Przedszkole to dobra zabawa i edukacja pod opieką
kompetentnej nauczycielki. To również czas spędzony
poza domem w towarzystwie rówieśników i osób dorosłych. Ważne jest zatem, aby pierwsze dni dziecka
w przedszkolu poprzedzać próbami rozstania z rodzicami. Warto zostawiać malucha pod czujnym okiem babci,
opiekunki i innych znanych mu osób. Jeśli nasze dziecko ma z tym problemy, zacznijmy od małych kroków,
stopniowo wydłużając czas przebywania poza domem.
Jeżeli
okaże się, że jest to trudne również dla nas (a dzieje się
tak w wielu przypadkach), to pamiętajmy, że zachowanie spokoju
przez rodzica jest kluczowe, gdyż dzieci doskonale wyczuwają nasze
emocje, które mogą im się udzielać. Pamiętajmy również, że dzieci
zwykle płaczą za rodzicami tylko chwilę. Często dramatyczne sceny
rozstania trwają zaledwie kilka minut,
a w pamięci rodzica pozostają na cały długi dzień spędzony w pracy.
Podejmujmy
wszelkie działania, które mogą dziecku przybliżyć środowisko
przedszkolne. Szukajmy okazji do rozmów, czytajmy bajki i opowieści o
przedszkolu. Pozwólmy dziecku odczuć, że idzie do przedszkola, bo jest
już duże i świetnie sobie poradzi. Jeśli jest taka możliwość, to
poodwiedzajmy wspólnie z dzieckiem różne przedszkola w okolicy i
wybierzmy to, w którym poczuje się ono najlepiej i które nam wyda się
najbardziej odpowiednie ze
względu na jego potrzeby, możliwości i zainteresowania.
Podczas
wyboru przedszkola zwróćmy uwagę, czy w danej placówce organizowane są
dni lub zajęcia adaptacyjne. Uczestnictwo w nich jest bardzo ważne –
wtedy dziecko w towarzystwie rodzica poznaje dzieci, z którymi będzie
się bawiło, swoją panią i innych pracowników
przedszkola
oraz pomieszczenia, w których będzie spędzało czas. Podczas pierwszych
dni w przedszkolu ogromną rolę pełni nauczyciel, który jako pierwszy
przewodnik dziecka w nowej rzeczywistości dba o atmosferę
wsparcia i bezpieczeństwa, sprzyjającą wspólnej zabawie i nauce.
Środowisko przedszkolne wpływa na kształtowanie samodzielności, będącej ważną cechą dla rozwoju każdego
dziecka.
Ważne jest, aby dziecko, które idzie do przedszkola, było samodzielne
stosownie do swojego wieku i możliwości. Trzylatek powinien np. umieć
samodzielnie skorzystać z toalety, zjeść posiłek, a także ubrać się i
rozebrać z niewielką pomocą osoby dorosłej. Wspierajmy dziecko
w
rozwijaniu tych podstawowych umiejętności i chwalmy je nawet za drobne
osiągnięcia. Samodzielne dziecko ma więcej okazji do aktywności i
odnoszenia codziennych sukcesów. Nie wyręczajmy go zatem w wykonywaniu
prostych
czynności
samoobsługowych związanych z codzienną higieną, spożywaniem posiłków
czy też ubieraniem się. W czynnościach, które przysparzają dzieciom
trudności, pomagajmy dyskretnie. Bądźmy przewodnikami dzieci i uwierzmy
w ich zaradność – zgodnie z ideą pedagogiki Marii Montessori:pomóż mi zrobić to samemu .
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
W ostatnich latach nastąpiło wiele zmian w systemie
oświaty w zakresie wychowania i edukacji dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zmiany te dotyczyły
większego niż dotychczas upowszechnienia wychowania
przedszkolnego i obniżenia wieku realizacji obowiązku szkolnego z 7. do 6. roku życia. W 2013 r. wprowadzono zmiany
w ustawie o systemie oświaty, które zapisane zostały w tzw.
ustawie
przedszkolnej, ustawie sześciolatkowej i ustawie rekrutacyjnej. Te trzy
akty prawne zaprogramowały na najbliższe lata najważniejsze zasady
organizacji wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Dzięki stopniowo wprowadzanym zmianom, takim jak:
•obniżenie opłat za przedszkole;
•bezpłatne i dostępne dla wszystkich dzieci zajęcia dodatkowe;
•obowiązkowa, bezpłatna nauka języka angielskiego;
•prawo do wychowania przedszkolnego od 3. roku życia;
•obowiązek przedszkolny dla dzieci pięcioletnich;
•obowiązek szkolny dla dzieci sześcioletnich;
przedszkola lepiej dostosowują swoją ofertę do realnych
warunków społeczno-ekonomicznych rozwijającego się
społeczeństwa oraz wychodzą naprzeciw dynamicznie
zmieniającym się potrzebom i możliwościom dzieci.
Dobrze zorganizowane wychowanie przedszkolne daje
szansę na lepszy rozwój dziecka, a jego postępy każdego
dnia mogą obserwować rodzice, którzy dzięki dobrze „za opiekowanym” dzieciom mają możliwość realizować się
zawodowo.
Obecnie wychowaniem przedszkolnym w Polsce
objęte są dzieci w wieku 3–6 lat (liczy się rok
kalendarzowy, a nie miesiąc urodzenia dziecka).
Od 1 września 2015 r. wszystkie dzieci w wieku
6 lat (wiek kalendarzowy) rozpoczną naukę w I klasie szkoły podstawowej.
Dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, mogą korzystać z wychowania przedszkolnego
do 10. roku życia, jeśli posiadają opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaną przez poradnię psychologiczno-
-pedagogiczną do 31 sierpnia 2014 r. Opinia wydana przez
poradnię po tym terminie odracza obowiązek szkolny do 8.
roku życia dziecka.
Wychowanie przedszkolne realizowane jest
w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych
w szkołach podstawowych (tzw. zerówki) lub
innych formach wychowania przedszkolnego
(zespołach i punktach przedszkolnych).
Z 1 września 2016 r. oddziały przedszkolne
w szkołach podstawowych stają się
przedszkolem i tworzą razem ze szkołą
zespół szkolno-przedszkolny.
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze
i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Nauczyciele
w
przedszkolu realizują program wychowania przedszkolnego zgodny z
podstawą programową wychowania przedszkolnego określoną przez
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Celem wychowania
przedszkolnego jest
wspomaganie
rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego dziecka w
miarę jego potrzeb i możliwości. Wszechstronna działalność
wychowawczo-edukacyjna przedszkola ma na celu dobre przygotowanie
dziecka
do podjęcia obowiązków szkolnych (gotowość szkolna).
Niepubliczne przedszkole to placówka prowadzona przez
osoby prawne lub fizyczne. Nauczyciele w przedszkolu
niepublicznym posiadają takie same kwalifikacje do pracy
z dziećmi jak nauczyciele w przedszkolach publicznych oraz
realizują programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego .
W
trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i
kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym opracowano zalecenia dotyczące
zagospodarowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu w rozliczeniu
tygodniowym według następujących proporcji:
•co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na swobodną zabawę dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela;
•co
najmniej jedną piątą czasu (w przypadku dzieci młodszych – jedną
czwartą czasu) dzieci spędzają poza budynkiem przedszkola, np. w
ogrodzie przedszkolnym, na bo-
isku, w parku, gdzie nauczyciel organizuje gry i zabawy
ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze itp.;
•najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia
dydaktyczne, realizowane według wybranego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego;
•pozostały
czas – dwie piąte całkowitego czasu – nauczyciel może dowolnie
zagospodarować (mieszczą się tu czynności opiekuńcze, samoobsługowe,
organizacyjne i inne)
Powyższy orientacyjny podział czasu ma na celu zagwarantowanie realizacji wszystkich treści podstawy programowej
wychowania przedszkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do swobodnej zabawy dziecka, zabawy pod
kierunkiem nauczyciela oraz zajęć ruchowych na świeżym
powietrzu. W wielu obszarach wychowania przedszkolnego
występują treści edukacji zdrowotnej. Ze względu na dobro
dzieci
nauczyciele we współpracy z rodzicami powinni zadbać o kształtowanie
świadomości zdrowotnej przedszkolaków oraz nawyków dbania o własne
zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu.
Pozostałe informację znajdą Państwo na stronie
http://www.men.gov.pl/images/jakosc_edukacji/moje-dziecko-idzie-do-przedszkola.pdf
Polecam poradnik i życzę miłej lektury
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz