ważne dla rodziców
Rodzice chętnie włączają się w proces edukacyjny swoich dzieci. Dotyczy to
również przygotowania do nauki czytania i pisania. Wspólne przebywanie,
rozwiązywanie zagadek słownych, zabawy literowe i ruchowe bardzo korzystnie
wpływają na poziom rozwoju dziecka..
Często jednak zaangażowani rodzice w nieświadomy sposób popełniają błędy
utrudniające realizację programu przygotowującego do nauki czytania i pisania w
oparciu o GLOTTODYDAKTYKĘ.
Co to jest Glottodydaktyka?
Twórcą
Glottodydaktyki jest prof. Bronisław Rocławski- nauczyciel, praktyk, i
językoznawca., który na bazie wieloletnich doświadczeń opracował program
przygotowywania dzieci przedszkolnych do nauki czytania i pisania.
Glottodydaktyka jest
metodą fonetyczną, zakładającą istnienie w polszczyźnie 36 fonemów.
fonemy
metodzie litery niepodstawowe w początkowej nauce pisania i czytania
zapisywane są na czerwono, by zwrócić uwagę na trudność ortofoniczną i
ortograficzną (inaczej czytamy niż jest napisane, inaczej piszemy niż mówimy).
Stosowania zasad ortofonicznych w czasie czytania
( podstawianie odpowiedniego fonemu pod literę ) powoduje, zdaniem twórcy
metody, rozumienie czytanego tekstu np. auto
czytamy [ałto] a nie [auto], kwiat czytamy
[kfjat] a nie [kwiat].
W glottodydaktycznej metodzie nauki czytania i pisania kładzie się nacisk
na poprawną wymowę, stąd stosuje się wiele ćwiczeń ortofonicznych (przy
lusterku) oraz na poprawnym wybrzmiewaniu głosek bez przygłosu y.
litery
W metodzie wiąże się głoskę z literą na podstawie litery O, ponieważ układ
ust w czasie wybrzmiewania jest podobny do znaku graficznego. Stosuje się
"odczytywanie " słów na podstawie układu ust. Nie wprowadza się
wyrazów podstawowych ( O-osa ), pokazuje się literę na tle innych, by dostrzec
różnicę i wszystkie jej cechy dystynktywne.
Dzieci
poznają 36 liter podstawowych od razu w czterech wersjach : mała i wielka
pisana,
mała i wielka
drukowana. Zabawy z literami trwają równolegle z ćwiczeniem słuchu
fonematycznego, kończą się bierną znajomością liter.
czytanie
Czytanie zaczyna się metodą ślizgania się po literach, co prowadzi do
uniknięcia głoskowania i szybsze opanowanie płynnego czytania. Czytanie zaczyna
się na literach podstawowych oraz na literach pisanych, ponieważ autor metody
stwierdza, że nauczyciel musi przybliżać litery, z którymi dziecko ma mniejszy
kontakt. Później wprowadza się litery niepodstawowe.
pisanie
W przygotowaniu do pisania stosuje
się rysowanie po śladzie z wyraźnie zaznaczonym kierunkiem pisania. Autor
opracował tzw. pismo pętelkowe, które ma prowadzić do płynnego pisania.
Istnieje także wersja bezpętelkowa.. W kreśleniu liter kładzie się nacisk na
prawidłowy kierunek, czemu służą ćwiczenia na materiale literowym z zaznaczonym
strzałkami kierunkiem pisania, by dziecko samo mogło dokonywać kontroli
prawidłowości pisania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz