Słoneczny lipiec już przed nami...
... Nad morze czy w góry, a może nad jezioro – z tym dylematem co roku zmaga się zapewne niejedna rodzina. Gdziekolwiek jednak jedziemy, powinniśmy naszą podróż dobrze zorganizować, zwłaszcza jeśli na wakacje wybieramy się ze swoimi pociechami. Niektórzy sądzą, że wyjazd z dziećmi do złudzenia przypomina sceny z przezabawnej książki Goscinnego i Sempe "Wakacje Mikołajka", w której to tytułowy bohater – uroczy łobuziak Mikołajek – daje nieźle popalić swojemu tacie podczas wymarzonego urlopu. Każdy rodzic dobrze wie, jak dziecięca wyobraźnia może "ubarwić" długo wyczekiwany wypoczynek, dlatego też zamiast narażać się na nieprzyjemne niespodzianki, zaplanujmy wyjazd w taki sposób, aby uniknąć nerwów, kłótni, a przede wszystkim nudy. To naprawdę nie jest trudne! A zatem – wyjeżdżamy z rodziną na wakacje!
Krok pierwszy: pakowanie.
Po pierwsze, nie zabierajmy całego rodzinnego dobytku. Raczej zrezygnujmy z wytwornych butów na obcasach, wieczorowych strojów i biżuterii na rzecz wygodnych sportowych ubrań, w których nie będzie nam szkoda np. bawić się w podchody w lesie. Dajmy dziecku poczucie, że wakacje to czas, w którym możemy pozwolić sobie na odejście od obowiązujących reguł, i że przypadkowe wejście w ogromną kałużę lub zabrudzenie bluzy ulubionymi owocowymi lodami to nie tragedia, ale świetna okazja, żeby pośmiać się z siebie. Zawartość wakacyjnego bagażu powinna charakteryzować się przede wszystkim wygodą i funkcjonalnością.
Zatem "wakacyjny niezbędnik" to:
- wygodna odzież na ciepłe i chłodniejsze dni, najlepiej taka, którą można ze sobą połączyć, tworząc tak zwaną "cebulkę". Warto zabrać kalosze i peleryny – zamiast siedzieć w deszczowy dzień w hotelowym pokoju i złościć się na niesprzyjającą aurę, wyjdźmy na spacer – to naprawdę może być przyjemne! Powinniśmy też mieć buty sportowe oraz klapki, sandały. Jeśli jedziemy w góry, pakujemy wygodne buty osłaniające kostkę. Możemy zabrać kilka "lepszych" ubrań, jeśli planujemy wyjścia do restauracji czy na koncert;
- zapas bielizny na cały wyjazd – nie marnujmy wakacji na zbędne przepierki;
- jeśli jedziemy nad wodę, to obowiązkowo zabieramy stroje kąpielowe oraz plażowy ekwipunek (parasol, parawan, ręczniki, leżaki, kremy do opalania – te dla dzieci z najwyższym filtrem!), a także nakrycia głowy. Nie zapomnijmy o kilku zabawkach do piasku (łopatka, foremki, wiaderko) i do wody (materac lub ponton, piłka plażowa). Przed wyjazdem upewnijmy się, czy plaża jest piaszczysta, czy kamienista. Jeśli kamienista, kupmy dla całej rodziny plastikowe sandały;
- apteczka, a w niej: plastry, bandaże, woda utleniona, termometr, tabletki przeciwbólowe i przeciwgorączkowe przeznaczone również dla dzieci, tabletki zapobiegające biegunce oraz chorobie lokomocyjnej, maści na ukąszenia owadów, nożyczki;
- zabawki dla dziecka. Tu możemy napotkać trudności, ponieważ niełatwo wytłumaczyć malcowi, że osiem pudełek klocków lego to za dużo jak na dwutygodniowy wyjazd. Ustalmy z dzieckiem, że może wybrać dwie, trzy ulubione zabawki. Obowiązkowo zabieramy przytulankę, bez której dziecko nie wyobraża sobie zasypiania, kilka bajek do poczytania oraz zabawki integrujące całą rodzinę, np. gry planszowe, karty, ringo;
- familijna kosmetyczka, czyli pasta do zębów, żel pod prysznic, mydło, szampon, papier toaletowy, nawilżane chusteczki – przydadzą się zwłaszcza w podróży. Nie zapomnijmy o nocniku dla dziecka lub o nasadce na toaletę. Przyda się również trochę proszku lub płynu do prania, aby odświeżyć stroje kąpielowe;
- aparat fotograficzny i/lub kamera;
- a co do auta? Przede wszystkim mapy, podręczny bagaż na dokumenty, pieniądze, karty bankomatowe, telefon komórkowy (nie zapomnijmy o ładowarce!), jak również książeczki dla dziecka, płyty CD z muzyką dziecięcą (dziecko nie będzie się nudzić podczas podróży), torba-lodówka, a w niej podróżny prowiant i dostateczna ilość napojów;
- na wszelki wypadek zabierzmy też niewielką ilość plastikowych sztućców, kubeczków i talerzy oraz papierowe serwetki;
- zapas dobrze opakowanych produktów spożywczych, czyli kilka kartonów mleka, soczków �z rurką�. Zminimalizujemy w ten sposób wizyty w sklepach spożywczych.
Przed wyjazdem zostawmy rodzinie lub przyjaciołom adres i numer telefonu do miejsca, w które się wybieramy. Jeżeli jedziemy za granicę - wykupmy ubezpieczenie i upewnijmy się, czy mamy uruchomiony roaming w naszych telefonach komórkowych.
Krok drugi: jesteśmy na miejscu i co dalej?
WYPOCZYWAJMY AKTYWNIE
Czas rodzinnych wakacji to przede wszystkim najlepszy moment do pielęgnowania pozytywnych relacji między dzieckiem a rodzicami, nierzadko również między partnerami. Wypoczynek należy wykorzystać jako czas umacniania więzi rodzinnych, dzięki czemu zapewniamy dziecku poczucie bezpieczeństwa. Należy pamiętać, że dla dziecka leżenie plackiem na plaży i przeglądanie prasy to wyjątkowo nudne zajęcie. Zamiast tego, zbudujmy z dzieckiem wspaniały zamek z piasku, zagrajmy w piłkę, popływajmy na materacu, pozbierajmy muszelki, szyszki czy kamienie o ciekawej barwie. Możemy stworzyć wakacyjną kolekcję muszelek lub kamieni, które podarujemy np. dziadkom po powrocie z podróży.
ZADBAJMY O ATRAKCJE
Porozpieszczajmy też trochę swoje dzieci – na wakacjach to całkowicie dozwolone. Nie żałujmy dziecku wycieczki do wesołego miasteczka, rejsu statkiem, przedstawienia kukiełkowego, nie odmawiajmy kupna drobiazgu, nawet jeśli wybrany przez dziecko wiatraczek wydaje nam się w wyjątkowo złym guście. Wybierajmy atrakcyjne dla całej rodziny trasy spacerowe, parki oraz miejsca, w których dziecko może nawiązać nowe znajomości ze swoimi rówieśnikami.
OBSERWUJMY PRZYRODĘ
Wakacje zazwyczaj spędzamy z dala od miasta. Cisza, spokój i czyste powietrze to idealne warunki do spacerów i obserwacji przyrody. Jeśli mamy aparat cyfrowy, fotografujmy w zbliżeniu malutkie owady, rośliny i różne niezwykłe żyjątka. Zbierajmy liście o ciekawych kształtach, kwiaty i zioła. Po powrocie do domu ze zbiorów możemy zrobić imponujący zielnik. Rozwijajmy w dziecku zainteresowanie przyrodą i uczmy, jak należy się zachowywać w lesie czy na łące.
ZACHOWUJMY PODSTAWOWE ZASADY BEZPIECZEŃSTWA
Przede wszystkim chrońmy się przed nadmiarem słońca. Nie wypuszczajmy naszych maluchów na pełne słońce bez nakrycia głowy, stosujmy kremy do opalania.
Nie pozwalajmy, aby dzieci same kąpały się w morzu czy jeziorze.
Dokładnie myjmy owoce i warzywa.
Po spacerze w lesie sprawdzajmy, czy nie mamy kleszczy. Jeśli tak, to w żadnym wypadku nie stosujmy tradycyjnych metod ich usuwania (np. smarowanie tłuszczem). Trzeba skontaktować się z lekarzem, który w fachowy sposób usunie kleszcza.
Nie schodźmy ze szlaków i wytyczonych ścieżek.
Bądźmy przewidywalni.
Krok trzeci: wracamy do domu.
Wakacje i czas słodkiej beztroski szybko mijają. Po powrocie do domu nie rzucajmy się od razu w wir pracy, nie wracajmy zbyt gwałtownie do "normalnych" reguł dnia codziennego. Pozwólmy dziecku i sobie zaaklimatyzować się na nowo w naszym domu. I pamiętajmy – pielęgnujmy miłe, rodzinne wspomnienia z wakacji.
© Urwis.pl
autor: Agnieszka Woźniczko, Centrum Rozwoju Dziecka Berek, www.berek.pl
Polecamy zabawki ogrodowe:
http://www.urwis.pl/sklep/k272-ogrodowe-i-sport.html
http://www.urwis.pl/sklep/k265-piaskownica.html
Polecamy zabawki do kąpieli:
http://www.urwis.pl/sklep/k174-do-kapieli-i-na-basen.html
Polecamy pieluszki HUGGIES - LITTLE SWIMMERS:
http://www.urwis.pl/sklep/index.php?strona=produkty&szukaj=swimm
Przedszkole zorganizowano dnia 15 września 1945 roku w budynku PCK obecnie lewe skrzydło LO. Organizatorką, kierowniczką i wychowawczynią była Jadwiga Ryfka. Do przedszkola zgłoszono 18 dzieci i liczba ich utrzymywała się w granicach do 25, aż do roku 1948. W roku 1946 przedszkole zostało przeniesione do budynku przy ulicy Koszalińskiej 11. Przedszkole było jednooddziałowe, a w roku 1950 przedszkole liczyło dwa oddziały. W 1952 kierowniczką była ob. Plota...
NASZA KADRA
Przedszkole zatrudnia 12 nauczycielek oraz 14 pracowników administracji i obsługi. Wszystkie nauczycielki mają przygotowanie pedagogiczne oraz nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, poprzez udział w różnego rodzaju kursach doskonalących, konferencjach metodycznych i szkoleniach zawodowych.
Dyrektor przedszkola – mgr Danuta Surmacz
Wicedyrektor przedszkola - mgr Teresa Borowska
KADRA PEDAGOGICZNA
Wśród naszej kadry jest 8 nauczycieli dyplomowanych, 2 nauczycieli mianowanych oraz 2 nauczycieli kontraktowych.
mgr Danuta Surmacz – dyrektor, nauczyciel dyplomowany
mgr Teresa Borowska – wicedyrektor, nauczyciel dyplomowany pracujący Metodą Dobrego Startu, ponadto prowadzi zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
mgr Anna Wcisło – nauczyciel dyplomowany pracujący metodą prof. B. Rocławskiego - glottodydaktyka
mgr Renata Pauksztełło – nauczyciel dyplomowany stosujący nowatorską metodę pracy z dziećmi - wczesna nauka czytania i pisania już od 3 roku życia
mgr Katarzyna Adamecka – nauczyciel dyplomowany, zajęcia prowadzi metodą Ireny Majchrzak, czyli odimienna metoda nauki czytania
mgr Ewa Szyca – nauczyciel dyplomowany również w swojej pracy stosuje metodę Ireny Majchrzak, ale dodatkowo prowadzi zajęcia informatyczne
mgr Ewa Anusik – nauczyciel dyplomowany prowadzi zajęcia stosując glottodydaktykę
mgr Ewa Zając – nauczyciel mianowany, prowadzę zajęcia z glottodydaktyki, często stosuje zabawy z chustą animacyjną Klanza, ubiega się o tytuł nauczyciela dyplomowanego
mgr Magdalena Zmuda - Trzebiatowska - nauczyciel kontraktowy ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego, prowadzi zajęcia z języka angielskiego, stosuje na zajęciach zajęcia z kinezjologii edukacyjnej
mgr Wioletta Małkiewicz - nauczyciel kontraktowy, uczy dzieci języka angielskiego i nie tylko
Monika Grabias - nauczyciel stażysta, ukończyła pedagogikę wczesnoszkolną i przedszkolną z logopedią i językiem angielskim, prowadzi profilaktykę zajęć w zakresie gimnastyki buzi i języka
KADRA ADMINISTARCJI I OBSŁUGI
Intendentka: Mariola Bill
Pomoc nauczyciela:
Adela Zmuda Trzebiatowska
Obsługa:
Elżbieta Jastrzębska, Iwona Płonkiewicz, Tadeusz Surmacz, Wiesław Wysocki, Bukowska Emilia, Grabowska Halina, Irena Zwirdowska, Joanna Popik
Dyrektor przedszkola – mgr Danuta Surmacz
Wicedyrektor przedszkola - mgr Teresa Borowska
KADRA PEDAGOGICZNA
Wśród naszej kadry jest 8 nauczycieli dyplomowanych, 2 nauczycieli mianowanych oraz 2 nauczycieli kontraktowych.
mgr Danuta Surmacz – dyrektor, nauczyciel dyplomowany
mgr Teresa Borowska – wicedyrektor, nauczyciel dyplomowany pracujący Metodą Dobrego Startu, ponadto prowadzi zajęcia z gimnastyki korekcyjnej
mgr Anna Wcisło – nauczyciel dyplomowany pracujący metodą prof. B. Rocławskiego - glottodydaktyka
mgr Renata Pauksztełło – nauczyciel dyplomowany stosujący nowatorską metodę pracy z dziećmi - wczesna nauka czytania i pisania już od 3 roku życia
mgr Katarzyna Adamecka – nauczyciel dyplomowany, zajęcia prowadzi metodą Ireny Majchrzak, czyli odimienna metoda nauki czytania
mgr Ewa Szyca – nauczyciel dyplomowany również w swojej pracy stosuje metodę Ireny Majchrzak, ale dodatkowo prowadzi zajęcia informatyczne
mgr Ewa Anusik – nauczyciel dyplomowany prowadzi zajęcia stosując glottodydaktykę
mgr Ewa Zając – nauczyciel mianowany, prowadzę zajęcia z glottodydaktyki, często stosuje zabawy z chustą animacyjną Klanza, ubiega się o tytuł nauczyciela dyplomowanego
mgr Magdalena Zmuda - Trzebiatowska - nauczyciel kontraktowy ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego, prowadzi zajęcia z języka angielskiego, stosuje na zajęciach zajęcia z kinezjologii edukacyjnej
mgr Wioletta Małkiewicz - nauczyciel kontraktowy, uczy dzieci języka angielskiego i nie tylko
Monika Grabias - nauczyciel stażysta, ukończyła pedagogikę wczesnoszkolną i przedszkolną z logopedią i językiem angielskim, prowadzi profilaktykę zajęć w zakresie gimnastyki buzi i języka
KADRA ADMINISTARCJI I OBSŁUGI
Intendentka: Mariola Bill
Pomoc nauczyciela:
Adela Zmuda Trzebiatowska
Obsługa:
Elżbieta Jastrzębska, Iwona Płonkiewicz, Tadeusz Surmacz, Wiesław Wysocki, Bukowska Emilia, Grabowska Halina, Irena Zwirdowska, Joanna Popik
MISJA PRZEDSZKOLA
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.
Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.
Przedszkole Miejskie nr 1 w Miastku zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: logopedę, specjalistę w zakresie gimnastyki korekcyjnej, lektora języka angielskiego. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe ds.: statutu, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.
Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.
1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.
Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- metoda glottodydaktyki Bronisława Racławskiego,
- praca indywidualna z dziećmi metodą Marii Monressorii,
- pedagogika zabawy „Klanza”,
- twórcze metody aktywności ruchowej: K. Orffa, R. Labana, Kniessów,
- „Ruch rozwijający” według Weroniki Sherborne,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
- techniki relaksacyjne,
- na zajęciach języka angielskiego wzorowanie się na metodzie Helen Doron.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz