NASZA KADRA

Przedszkole zatrudnia 12 nauczycielek oraz 14 pracowników administracji i obsługi. Wszystkie nauczycielki mają przygotowanie pedagogiczne oraz nieustannie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, poprzez udział w różnego rodzaju kursach doskonalących, konferencjach metodycznych i szkoleniach zawodowych.

Dyrektor przedszkola – mgr Danuta Surmacz

Wicedyrektor przedszkola - mgr Teresa Borowska

KADRA PEDAGOGICZNA

Wśród naszej kadry jest 8 nauczycieli dyplomowanych, 2 nauczycieli mianowanych oraz 2 nauczycieli kontraktowych.

mgr Danuta Surmacz – dyrektor, nauczyciel dyplomowany

mgr Teresa Borowska – wicedyrektor, nauczyciel dyplomowany pracujący Metodą Dobrego Startu, ponadto prowadzi zajęcia z gimnastyki korekcyjnej

mgr Anna Wcisło – nauczyciel dyplomowany pracujący metodą prof. B. Rocławskiego - glottodydaktyka
mgr Renata Pauksztełło – nauczyciel dyplomowany stosujący nowatorską metodę pracy z dziećmi - wczesna nauka czytania i pisania już od 3 roku życia
mgr Katarzyna Adamecka – nauczyciel dyplomowany, zajęcia prowadzi metodą Ireny Majchrzak, czyli odimienna metoda nauki czytania
mgr Ewa Szyca – nauczyciel dyplomowany również w swojej pracy stosuje metodę Ireny Majchrzak, ale dodatkowo prowadzi zajęcia informatyczne
mgr Ewa Anusik – nauczyciel dyplomowany prowadzi zajęcia stosując glottodydaktykę
mgr Ewa Zając – nauczyciel mianowany, prowadzę zajęcia z glottodydaktyki, często stosuje zabawy z chustą animacyjną Klanza, ubiega się o tytuł nauczyciela dyplomowanego
mgr Magdalena Zmuda - Trzebiatowska - nauczyciel kontraktowy ubiegający się o stopień nauczyciela mianowanego, prowadzi zajęcia z języka angielskiego, stosuje na zajęciach zajęcia z kinezjologii edukacyjnej
mgr Wioletta Małkiewicz - nauczyciel kontraktowy, uczy dzieci języka angielskiego i nie tylko
Monika Grabias - nauczyciel stażysta, ukończyła pedagogikę wczesnoszkolną i przedszkolną z logopedią i językiem angielskim, prowadzi profilaktykę zajęć w zakresie gimnastyki buzi i języka

KADRA ADMINISTARCJI I OBSŁUGI

Intendentka: Mariola Bill

Pomoc nauczyciela:
Adela Zmuda Trzebiatowska

Obsługa:

Elżbieta Jastrzębska, Iwona Płonkiewicz, Tadeusz Surmacz, Wiesław Wysocki, Bukowska Emilia, Grabowska Halina, Irena Zwirdowska, Joanna Popik


MISJA PRZEDSZKOLA

Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze i kształcące. Wspomaga wszechstronny rozwój dziecka odpowiednio do jego indywidualnych potrzeb i możliwości. Tworzy bezpieczne warunki do wspólnej zabawy i nauki.

Promuje dbanie o zdrowie i zachowania przyjazne przyrodzie, buduje poczucie tożsamości regionalnej i narodowej, rozwija kompetencje społeczne, a także uczy odróżniania dobra od zła. Pełni również funkcję doradczą i wspierającą działania wychowawcze wobec rodziców. Celem edukacji przedszkolnej jest osiągnięcie przez dziecko stanu gotowości do podjęcia nauki w szkole podstawowej.

Przedszkole Miejskie nr 1 w Miastku zatrudnia kadrę pedagogiczną mającą wysokie kwalifikacje pedagogiczne, a także kwalifikacje specjalistyczne: logopedę, specjalistę w zakresie gimnastyki korekcyjnej, lektora języka angielskiego. W celu tworzenia nowych perspektyw rozwoju oraz kreatywnego rozwiązywania pojawiających się problemów powołano zespoły zadaniowe ds.: statutu, promocji i ewaluacji. Kadra tworzy życzliwą i rzeczową atmosferę współdziałania. Systematycznie doskonali organizację i przebieg procesów wspomagania oraz edukacji dzieci. Dyrektor motywuje nauczycieli do pracy na wysokim poziomie poprzez uruchomienie procedury oceniania i nagradzania.
Pomieszczenia przedszkolne, wyposażenie przedszkola, w tym środki dydaktyczne, pozwalają na realizację przyjętych programów. Nowoczesne meble i kąciki zainteresowań oraz atrakcyjne zabawki zachęcają do swobodnej zabawy. Teren przedszkolny sprzyja zabawom na powietrzu oraz prowadzeniu obserwacji przyrodniczych.

Stosowane metody i formy pracy są nowoczesne i zapewniają wychowankom atrakcyjny, twórczy i aktywny sposób na osiąganie sukcesów rozwojowych.

1. Metody czynne:
- metoda samodzielnych doświadczeń,
- metoda kierowania własną działalnością dziecka,
- metoda zadań stawianych dziecku,
- metoda ćwiczeń utrwalających.
2. Metody oglądowe:
- obserwacja i pokaz,
- osobisty przykład nauczyciela,
- udostępnianie sztuki/dzieła plastyczne, przestawienia teatralne, ilustrowane artystycznie utwory literackie, koncerty muzyczne.
3. Metody słowne:
- rozmowy,
- opowiadania,
- zagadki,
- objaśnienia i instrukcje,
- sposoby społecznego porozumiewania się,
- metody żywego słowa.

Ponadto codzienną praktykę pedagogiczną wzbogacono o nowatorskie toki metodyczne:
- metoda glottodydaktyki Bronisława Racławskiego,
- praca indywidualna z dziećmi metodą Marii Monressorii,
- pedagogika zabawy „Klanza”,
- twórcze metody aktywności ruchowej: K. Orffa, R. Labana, Kniessów,
- „Ruch rozwijający” według Weroniki Sherborne,
- metodykę nauczania matematyki wg E. Gruszczk-Kolczyńskiej, E. Zielińskiej,
- aktywne słuchanie muzyki Batti Strauss,
- techniki relaksacyjne,
- na zajęciach języka angielskiego wzorowanie się na metodzie Helen Doron.


poniedziałek, 12 maja 2014

Moje dziecko idzie do przedszkola - Nowe regulacje prawne w wychowaniu przedszkolnym (poradnik znajduje się na stronie MEN)

Pójście dziecka do przedszkola to ważne wydarzenie w życiu rodziny. Nie musi oznaczać rewolucji dezorganizującej dotychczasowy,
dobrze poukładany świat dziecka. Jest to wydarzenie, które – przy odpowiednim przygotowaniu – wprowadza nowy porządek i rozpoczyna niezwykle ważny etap w życiu dziecka i jego rodziców

Jak przygotować dziecko do roli
przedszkolaka?
W polskim systemie edukacji wychowaniem przedszkolnym
objęte są dzieci w wieku 3–6 lat (od września 2015 r. do
5 lat), jednak w szczególnie uzasadnionych przypadkach dy
-
rektor (jeżeli dysponuje wolnymi miejscami) może przyjąć
do przedszkola już 2,5-latka. Ważne jest, aby takie dziecko
było samodzielne w miarę swoich możliwości oraz dobrze
znosiło rozłąkę z rodzicami.
Każde dziecko – bez względu na wiek, w którym rozpocznie
swoją przygodę z przedszkolem – powinno zostać do tego
przygotowane przez rodziców lub opiekunów. Warto zatem
już z dwulatkiem rozpocząć działania, które wpłyną pozy
-tywnie na adaptację dziecka do warunków przedszkolnych.
Oto niektóre z nich:
• przebywanie z dzieckiem w grupie rówieśników lub dzieci
w zbliżonym wieku (place zabaw, kluby dla dzieci, spotkania okolicznościowe itp.);
•zostawianie dziecka pod opieką znanej mu osoby (kogoś
z rodziny, opiekunki), ale nie domownika;
•rozmowy z dzieckiem na temat przedszkola;
•odwiedzenie przedszkola, do którego dziecko będzie chodziło (lub innych przedszkoli);
•czytanie bajek, których bohaterowie chodzą do przedszkola;
•spotkanie z zaprzyjaźnionym dzieckiem, które jest już
przedszkolakiem;
•wybranie przedszkola, które stwarza warunki optymalne
dla naszego dziecka i dla nas;
•wdrażanie dziecka do samodzielności.
Dla dobrego funkcjonowania dziecka w warunkach przedszkolnych bardzo ważne jest wcześniejsze przyzwyczajanie
go do towarzystwa innych dzieci, zwłaszcza jeśli nasz maluch nie ma jeszcze rodzeństwa. Korzystajmy z okazji do
spontanicznych i zorganizowanych kontaktów z rówieśnikami, podczas których dziecko nabywa podstawowych umiejętności społecznych – takich jak dzielenie się zabawkami, oczekiwanie na swoją kolej, wspólna zabawa. Takie kontakty pozwalają dziecku na zdobycie doświadczeń, które
w przedszkolu stanowią codzienność. Warto zatem, aby pójście do przedszkola poprzedzone zostało tego typu treningiem pod okiem bliskiej osoby, która zapewnia dziecku zaspokojenie potrzeby akceptacji i poczucia bezpieczeństwa.


Przedszkole to dobra zabawa i edukacja pod opieką
kompetentnej nauczycielki. To również czas spędzony
poza domem w towarzystwie rówieśników i osób dorosłych. Ważne jest zatem, aby pierwsze dni dziecka
w przedszkolu poprzedzać próbami rozstania z rodzicami. Warto zostawiać malucha pod czujnym okiem babci,
opiekunki i innych znanych mu osób. Jeśli nasze dziecko ma z tym problemy, zacznijmy od małych kroków,
stopniowo wydłużając czas przebywania poza domem.
Jeżeli okaże się, że jest to trudne również dla nas (a dzieje się tak w wielu przypadkach), to pamiętajmy, że zachowanie spokoju przez rodzica jest kluczowe, gdyż dzieci doskonale wyczuwają nasze emocje, które mogą im się udzielać. Pamiętajmy również, że dzieci zwykle płaczą za rodzicami tylko chwilę. Często dramatyczne sceny rozstania trwają zaledwie kilka minut,
a w pamięci rodzica pozostają na cały długi dzień spędzony w pracy.
Podejmujmy wszelkie działania, które mogą dziecku przybliżyć środowisko przedszkolne. Szukajmy okazji do rozmów, czytajmy bajki i opowieści o przedszkolu. Pozwólmy dziecku odczuć, że idzie do przedszkola, bo jest już duże i świetnie sobie poradzi. Jeśli jest taka możliwość, to poodwiedzajmy wspólnie z dzieckiem różne przedszkola w okolicy i wybierzmy to, w którym poczuje się ono najlepiej i które nam wyda się najbardziej odpowiednie ze
względu na jego potrzeby, możliwości i zainteresowania.

Podczas wyboru przedszkola zwróćmy uwagę, czy w danej placówce organizowane są dni lub zajęcia adaptacyjne. Uczestnictwo w nich jest bardzo ważne – wtedy dziecko w towarzystwie rodzica poznaje dzieci, z którymi będzie się bawiło, swoją panią i innych pracowników
przedszkola oraz pomieszczenia, w których będzie spędzało czas. Podczas pierwszych dni w przedszkolu ogromną rolę pełni nauczyciel, który jako pierwszy przewodnik dziecka w nowej rzeczywistości dba o atmosferę wsparcia i bezpieczeństwa, sprzyjającą wspólnej zabawie i nauce.
Środowisko przedszkolne wpływa na kształtowanie samodzielności, będącej ważną cechą dla rozwoju każdego
dziecka. Ważne jest, aby dziecko, które idzie do przedszkola, było samodzielne stosownie do swojego wieku i możliwości. Trzylatek powinien np. umieć samodzielnie skorzystać z toalety, zjeść posiłek, a także ubrać się i rozebrać z niewielką pomocą osoby dorosłej. Wspierajmy dziecko
w rozwijaniu tych podstawowych umiejętności i chwalmy je nawet za drobne osiągnięcia. Samodzielne dziecko ma więcej okazji do aktywności i odnoszenia codziennych sukcesów. Nie wyręczajmy go zatem w wykonywaniu prostych
czynności samoobsługowych związanych z codzienną higieną, spożywaniem posiłków czy też ubieraniem się. W czynnościach, które przysparzają dzieciom trudności, pomagajmy dyskretnie. Bądźmy przewodnikami dzieci i uwierzmy
w ich zaradność – zgodnie z ideą pedagogiki Marii Montessori:pomóż mi zrobić to samemu .
WYCHOWANIE PRZEDSZKOLNE
W ostatnich latach nastąpiło wiele zmian w systemie
oświaty w zakresie wychowania i edukacji dzieci w wieku
przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Zmiany te dotyczyły
większego niż dotychczas upowszechnienia wychowania
przedszkolnego i obniżenia wieku realizacji obowiązku szkolnego z 7. do 6. roku życia. W 2013 r. wprowadzono zmiany
w ustawie o systemie oświaty, które zapisane zostały w tzw.
ustawie przedszkolnej, ustawie sześciolatkowej i ustawie rekrutacyjnej. Te trzy akty prawne zaprogramowały na najbliższe lata najważniejsze zasady organizacji wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej.
Dzięki stopniowo wprowadzanym zmianom, takim jak:
•obniżenie opłat za przedszkole;
•bezpłatne i dostępne dla wszystkich dzieci zajęcia dodatkowe;
•obowiązkowa, bezpłatna nauka języka angielskiego;
•prawo do wychowania przedszkolnego od 3. roku życia;
•obowiązek przedszkolny dla dzieci pięcioletnich;
•obowiązek szkolny dla dzieci sześcioletnich;
przedszkola lepiej dostosowują swoją ofertę do realnych
warunków społeczno-ekonomicznych rozwijającego się
społeczeństwa oraz wychodzą naprzeciw dynamicznie
zmieniającym się potrzebom i możliwościom dzieci.
Dobrze zorganizowane wychowanie przedszkolne daje
szansę na lepszy rozwój dziecka, a jego postępy każdego
dnia mogą obserwować rodzice, którzy dzięki dobrze „za opiekowanym” dzieciom mają możliwość realizować się
zawodowo.
Obecnie wychowaniem przedszkolnym w Polsce
objęte są dzieci w wieku 3–6 lat (liczy się rok
kalendarzowy, a nie miesiąc urodzenia dziecka).
Od 1 września 2015 r. wszystkie dzieci w wieku
6 lat (wiek kalendarzowy) rozpoczną naukę w I klasie szkoły podstawowej.
Dzieci, które posiadają orzeczenie o potrzebie kształcenia
specjalnego, mogą korzystać z wychowania przedszkolnego
do 10. roku życia, jeśli posiadają opinię o odroczeniu obowiązku szkolnego wydaną przez poradnię psychologiczno-
-pedagogiczną do 31 sierpnia 2014 r. Opinia wydana przez
poradnię po tym terminie odracza obowiązek szkolny do 8.
roku życia dziecka.
Wychowanie przedszkolne realizowane jest
w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych
w szkołach podstawowych (tzw. zerówki) lub
innych formach wychowania przedszkolnego
(zespołach i punktach przedszkolnych).
Z 1 września 2016 r. oddziały przedszkolne
w szkołach podstawowych stają się
przedszkolem i tworzą razem ze szkołą
zespół szkolno-przedszkolny.
Przedszkole pełni funkcje opiekuńcze, wychowawcze
i kształcące. Zapewnia dzieciom możliwość wspólnej zabawy i nauki w warunkach bezpiecznych, przyjaznych
i dostosowanych do ich potrzeb rozwojowych. Nauczyciele
w przedszkolu realizują program wychowania przedszkolnego zgodny z podstawą programową wychowania przedszkolnego określoną przez rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej. Celem wychowania przedszkolnego jest
wspomaganie rozwoju poznawczego, społecznego, emocjonalnego i fizycznego dziecka w miarę jego potrzeb i możliwości. Wszechstronna działalność wychowawczo-edukacyjna przedszkola ma na celu dobre przygotowanie dziecka
do podjęcia obowiązków szkolnych (gotowość szkolna).
Niepubliczne przedszkole to placówka prowadzona przez
osoby prawne lub fizyczne. Nauczyciele w przedszkolu
niepublicznym posiadają takie same kwalifikacje do pracy
z dziećmi jak nauczyciele w przedszkolach publicznych oraz
realizują programy wychowania przedszkolnego uwzględniające podstawę programową wychowania przedszkolnego .



W trosce o prawidłowy rozwój psychoruchowy oraz przebieg wychowania i kształcenia dzieci w wieku przedszkolnym opracowano zalecenia dotyczące zagospodarowania czasu pobytu dziecka w przedszkolu w rozliczeniu tygodniowym według następujących proporcji:
•co najmniej jedną piątą czasu należy przeznaczyć na swobodną zabawę dzieci przy niewielkim udziale nauczyciela;
•co najmniej jedną piątą czasu (w przypadku dzieci młodszych – jedną czwartą czasu) dzieci spędzają poza budynkiem przedszkola, np. w ogrodzie przedszkolnym, na bo-
isku, w parku, gdzie nauczyciel organizuje gry i zabawy
ruchowe, zajęcia sportowe, obserwacje przyrodnicze itp.;
•najwyżej jedną piątą czasu zajmują różnego typu zajęcia
dydaktyczne, realizowane według wybranego przez nauczyciela programu wychowania przedszkolnego;
•pozostały czas – dwie piąte całkowitego czasu – nauczyciel może dowolnie zagospodarować (mieszczą się tu czynności opiekuńcze, samoobsługowe, organizacyjne i inne)

Powyższy orientacyjny podział czasu ma na celu zagwarantowanie realizacji wszystkich treści podstawy programowej
wychowania przedszkolnego, ze szczególnym uwzględnieniem prawa do swobodnej zabawy dziecka, zabawy pod
kierunkiem nauczyciela oraz zajęć ruchowych na świeżym
powietrzu. W wielu obszarach wychowania przedszkolnego
występują treści edukacji zdrowotnej. Ze względu na dobro
dzieci nauczyciele we współpracy z rodzicami powinni zadbać o kształtowanie świadomości zdrowotnej przedszkolaków oraz nawyków dbania o własne zdrowie w codziennych sytuacjach w przedszkolu i w domu.
 Pozostałe informację znajdą Państwo na stronie
http://www.men.gov.pl/images/jakosc_edukacji/moje-dziecko-idzie-do-przedszkola.pdf
Polecam poradnik i życzę miłej lektury

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz