BAJKOTERAPIA jest terapią przez bajki. Stanowi część biblioterapii, skierowanej głównie do dzieci w wieku od ok. 3 do 9 lat. Bajki terapeutyczne mogą mieć charakter relaksacyjny, psychoterapeutyczny lub psychoedukacyjny. Odpowiednio opowiedziane historie mogą dziecku pomóc w wielu trudnych dla niego sytuacjach emocjonalnych.
Główne cele bajkoterapii to:
·
nowa wiedza o świecie i o innych ludziach –
pomaga zrozumieć ich postawy i zachowania
·
pomaga zrozumieć siebie i świat – wprowadza
porządek i ład, pokazuje normy i reguły nim rządzące; poprzez uporządkowany i
przewidywalny obraz świata buduje się poczucie bezpieczeństwa
·
uczenie przestrzegania zakazów i bycia dobrym –
w bajkach świat jest sprawiedliwy i rządzony według jednoznacznych reguł , w
którym szlachetność jest nagradzana
·
pomoc w rozwiązywaniu osobistych, trudnych
problemów i sytuacji
·
odreagowywanie napięć
·
leczenie niepożądanych stanów psychicznych,
takich jak lęk, poczucie mniejszej wartości, osamotnienie, nuda, apatia
·
doraźna pomoc w radzeniu sobie z emocjami
powstałymi na skutek niepomyślnych zdarzeń
·
uwrażliwienie na przeżycia estetyczne
·
pomoc w zaakceptowaniu swoich mocnych i słabych
stron
·
rozwijanie wyobraźni
·
relaks, odprężenie, zabawa
·
diagnozowanie - poprzez wybór ulubionego
bohatera dociera się do nieuświadomionych problemów dziecka
Bajka
– jest to krótki dowcipny utwór, nawiązujący do życia rzeczywistego.Bajka relaksacyjna – bajka ta odpowiednio dobrana i opowiedziana albo przeczytana może doskonale wyciszyć, choćby przed snem, po dniu pełnym wrażeń. W bajkach relaksacyjnych miejsce akcji zawsze jest bezpieczne, przyjazne i spokojne, dzięki czemu dziecko uwalnia się od stresów i odpręża. Może opowiadać np.: o motylach tańczących na zielonej łące, gdzie świeci słońce i śpiewają ptaki.
Bajka psychoterapeutyczna – jej zadaniem jest obniżenie lęku, dowartościowanie, wskazanie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami. Po wysłuchaniu bajki dziecko albo ją przyjmie, albo odrzuci. Jeżeli treść bajki budzi żywe zainteresowanie dziecka, to znak, że silnie utożsamia się z bohaterem. Redukcja lęku następuje poprzez kontakt z podobnym problemem o średniej sile. Stopniowe oswajanie lęku w końcu pomaga go przezwyciężyć.
Bajka psychoedukacyjna – ma na celu poszerzenie repertuaru zachowań dziecka, poprzez poznanie bohatera bajki, który ma podobny problem. Bajki psychoedukacyjne powinny opowiadać o emocjach, o rozpoznawaniu ich i nazywaniu. Bajki te wspierają proces wychowania. Oto przykładowe tytuły bajek psychoedukacyjnych: Franklin idzie do szpitala, Franklin boi się ciemności, itp.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz